ورمی کمپوست چیست؟

این اهداف می تواند شامل موارد ذیل باشد:
1) افزایش حاصلخيزی خاک و بهبود ساختمان و مدیریت خاک
2) افزایش محصول
3) توليد مکمل غذایی جهت خوراک دام و آبزیان
4) توليد مواد آرایشی
مناسب ترین گونه کرم خاکی برای توليد ورمی کمپوست :
بوده که به رنگ قهوه ای مایل به Eisenia foetida به منظور مدیریت و بهبود ساختمان خاک مورد استفاده قرار می گيرد. ولی مناسب ترین گونه برای توليد ورمی کمپوست ٬ گونه Lampite mauritti به طور مثال گونه قرمز و کوچکتر از کرم های خاکی معمولی می باشد. کرم ها جزو جانوران هرمافرودیت می باشند ٬ یعنی هر کرم اندام های نر و مادگی را توامان دارد ٬ ولی نهایتا کرم با اتصال به جفت دیگر از طریق دو کليتلوم و تبادل اسپرم عمل جفت گيری را انجام می دهد. سپس هر کرم یک کيسه تخم ریزی در کليتلوم خود تشکيل می دهد. (کليتلوم قسمتی برجسته در تنه کرم است و در بند های نزدیک سر یک کرم بالغ (clitellum)
3 نوزاد لارو وجود دارد. بنابراین افزایش تعداد کرم ها در هر نسل به صورت تصاعد نسبتا هندسی ٬ خواهد بود. وزن هر قراردارد). کيسه های تخم ریزی یا همان کوکون ها به رنگ زرد کهربایی بوده و در داخل آن حدود 75 تا 1 گرم بوده و در هر کيلوگرم حدود 1000 تا 2000 نخ کرم وجود دارد. فاصله بين دو نسل (از تخم تا تخم) در شرایط نرمال حدود 3 ماه بوده و عمر کرم ها بين یک تا دو سال متغير است.

 کادیلاک کرم ها :
گونه ایزینيا فتيوا که در آن کرم کود و کادیلاک کرم ها نيز گفته می شود ٬ از بستری که شامل مواد نيمه پوسيده مانند کود گاوی ٬ کود اسبی (کودها باید خشک باشند) ٬ کاه و کلش غلات و برخی زایدات و بقایایگياهی می باشد ٬ تغذیه می کند. در داخل این بستر اصلی می توان مواد تازه ای چون زایدات سبزیجات و ميوه جات ٬ مواد آلی و قابل تجزیه زباله های خانگی ٬ پسماندهای کارخانجات غذایی و حتی لجن و فاضلاب (به 7 از نکات کليدی در توليد ورمی کمپوست می باشد.کود مرغی برای کرم ها سمی درحد 8 PH جز فاضلاب صنعتی) ٬ اضافه نمود. رطوبت مطلوب بستر ٬ هوادهی ٬ تغذیه و جلوگيری از سفت شدن بستر و نگهداری است به طور کلی باید عنوان نمود که بقایای آلی غنی از نيتروژن به جز کود مرغی که برای کرم ها سمی است ٬ برای بستر لازم و ضروری است. این کرم ها در خارج از سفره غذایی حرکت نمی کنند و به همين خاطرجمعيت این کرم ها بسته به دسترسی آنها به مواد غذایی رشد کرده و تثبيت می شود. این کرم ها از نور آفتاب و بارندگی گریزان بوده ٬ باید آنها را از این دو عامل محافظت نمود.
روش های توليد کمپوست :
روش های مختلفی برای توليد ورمی کمپوست وجود دارد که ساده ترین راه آن ٬ روش پشته ای می باشد که برای انجام آن می بایست:
1) زمينی مسطح ٬ بدون سنگ و کلوخ وخرده شيشه انتخاب و سطح آن را مرطوب و سپس کاملا کوبيد تا سفت شود. علت این امر جلوگيری از ایجاد هيبرید کرم های مورد استفاده با کرم های خاکی معمولی و زایل شدن آنها می باشد.
2) ایجاد سایبان برای محافظت کرم ها در برابر بارندگی و نور آفتاب
3)ایجاد پشته ای از کود گاوی نيمه پوسيده به شکل گنبدی به عرض 70 و ارتفاع 50 سانتی متر و طول دلخواه و آبياری فراوان آن به منظور خروج شيرابه کود
4)ایجاد شيار در طول خط الراس پشته به عمل 15 سانتی متر و ریختن کرم ها به داخل آن و سپس برگرداندن کود روی کرم ها
5)آبپاشی پشته به صورت روزانه به منظور حفظ رطوبت آن
6)جداسازی کرم ها از پشته پس از توليد ورمی کمپوست با استفاده از غربال
کرم ها و کاربرد آن :
1)همان طور که در این مقاله آمده است کاربرد این کرم ها شامل:
2)مدیریت کود در مزارع پرورش گاو ٬ اسب و خرگوش و پسماند کارخانجات توليد لبنيات
3)کاهش زباله های مدارس ٬ بيمارستان ها و موسسات
4)تبدیل زباله های غذایی و جامدات آلی به ورمی کمپوست در مقياس بزرگ
5)ستفاده از ورمی کمپوست در بهبود و اصلاح خاک مزراع و گلخانه ها و به تبع آن افزایش کيفيت و کميت محصولات
6)توليد پروتئين کرم به عنوان جيره غذایی آبزیان و طيور با استفاده از خشک کردن و پودر کردن لاشه بدن کرم های مسن می باشد. همچنين استفاده از ورمی کمپوست در تهيه چای کمپوست توليد مثل کرم ها و به تبع آن افزایش جمعيت کرم ها و فروختن آنها به واحدهای متقاضی را نيز می توان افزود.
بيوکمپوست :
نتيجه فرایند ميکروارگانيسم ها بطور نيمه هوازی در دما و رطوبت مناسب بوسيله انباشتن مواد آلی از قبيل انواع پسماند های سبزیجات ٬ ميوه ها ٬ ضایعات گلفروشی ها و برگ درختان که در حال حاضر بطور جداگانه ازمبدا جداسازی و در حال تبدیل به کود آلی در محل سایت برمشور می باشد.
از مزایای این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد :
-یکدست بودن محصول

 

-عاری بودن از هر نوع مواد زائد جامد
سازمان تنظيف و بازیافت مواد شهرداری شيراز با همکاری شرکت بهسامان در حال توليد و تهيه کودهای ورمی کمپوست و بيوکمپوست می باشد.
ورمی کمپوست برای حفظ گياهان ٬ نگهداری گلخانه ها ٬ گسترش مزارع و درختان ميوه نيازمند مواد آلی می باشيم. سالها تلاش و مطالعه کردیم و پس از انجام مراحل تحقيقات و آزمایشات گوناگون دریافتيم باز هم قدرت لایزال پروردگار با خلقت موجودی ارزشمند بنام کرم خاکی توانسته یکی از عمده ترین نيازمندی بستر گل و گياه یعنی مواد آلی را با وجود فضولات این جانور تامين نماید. ورمی کمپوست حاصل فعاليت بيولوژیک نوعی کرم می باشد. این جانور با تغذیه از مواد آلی موجود در طبيعت آن را به کود آلی مغذی تبدیل نموده به گونه ای که در حال حاضر این کود به عنوان یکی از غنی ترین کودهای آلی بيولوژیک Eisenia fotida خاکی با نام علمی شناخته شده در دنيا کاربرد دارد.ورمی کمپوست در خواص فيزیکی ٬ شيميایی و بيولوژیکی خاک تاثير بسزایی دارد. این کود اصلاح کننده خصوصيات فيزیکی ٬ شيميایی و بيولوژیکی خاک بوده و علاوه بر وزن مخصوص کم ٬ فاقد هرگونه بو ٬ ميکروارگانيسم های پاتوژن ٬ باکتری های غير هوازی ٬ قارچ ها و علف های هرز می باشد. ورمی کمپوست علاوه بر قابليت جذب آب با حجم بالا ٬ شرایط مناسب جهت دانه بندی و قدرت نگه داری مواد غذایی مورد نياز گياهان را فراهم می نماید. ورمی کمپوست حاوی عناصر غذایی بسيار غنی به ویژه ازت بوده که به تدریج آنها را در اختيار گياه قرار می دهد.( این نکته از نظر حاصل خيزی خاک بسيار پر اهميت است) این کود در مقایسه با سایر کودهای آلی دارای ميزان عناصر اصلی غذایی بالاتری است. ورمی کمپوست علاوه بر عناصر ماکرو مانند ازت ٬ فسفر و پتاسيم که در فعاليتهای حياتی گياه نقش اساسی ورمی (C/N) و اکسين عوامل محرک رشد گياه را فراهم می آورند.معمولا نسبت کربن به ازت B دارند حاوی عناصر ميکرو مانند آهن ٬مس ٬ روی ٬ منگنز نيز می باشد. علاوه بر این با داشتن موادی مانند ویتامين 12
متغير است. هوموس آن نيز 20 % وزن خشک می باشد. کرم های زباله خوار با تغذیه زائدات آلی آنها را تجزیه و دگرگون می نمایند. فرایند هضم این کرم mm 515 بوده و طول دانه های خشک آن بين 1 کمپوست 20 ها به تغيير سریع تر مواد آلی منتهی شده و کمپوست تثبيت می شود. نتيجه این عمل دستيابی به ورمی کمپوست با کيفيت بالا است که با بالاترین استانداردهای جهانی برابر می کند.

موارد استفاده ورمی کمپوست :
ورمی کمپوست قابل استفاده در کليه محصولات زراعی ٬ باغی و گلخانه ای می باشد.
عناصر موجود در ورمی کمپوست :

ازت ٬ فسفر ٬ پتاسيم ٬ آهن ٬ روی ٬ مس و منگنز

این در حالی است که هر یک از انواع کودهای شيميایی موجود تنها حاوی یک یا چند عنصر خاص می باشند.
شرایط کنونی توليد ورمی کمپوست :
در حال حاضر روزانه علاوه بر ضایعات ميادین ميوه و تره بار ٬ سطلهای سبز ٬ آبی و صورتی که به ترتيب مخصوص ضایعات سبزیميوه
فروشی – آب ميوه فروشی ها و گل فروشی ها می باشد در قالب طرح
ساماندهی مشاغل پر زباله از سطح شهر جمع آوری و به سایت کمپوست ٬ واقع در برمشور شهر شيراز منتقل می شود که پس از تفکيک ثانویه جهت تغذیه کرم های زباله خوار مورد استفاده قرار می گيرند.تبدیل و با ظرفيت ورودی 3000 تن در سال(مواد قابل کمپوست) در حال اجرا می باشد. Eisenia fotida پسماندهای آلی به روش ورمی کمپوست در فضایی به وسعت چهار هکتار به وسيله کرم های زباله خوار موسوم به این کود در حال حاضر تحت نظارت سازمان بازیافت شهرداری شيراز با فرایند تبدیل زباله های آلی به روش بيولوژیک در حال توليد می باشد

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 22 شهريور 1394برچسب:, | 16:53 | نویسنده : دانشجو کشاورزی |

.: Weblog Themes By keshavarznemone/ :.


  • جوان مکانیک